Favorieten - Zoeken - FAQ - Contact
Welkom op Het Leukste Motor Forum van Nederland.
Je bekijkt de site nu als gast waardoor je geen toegang hebt tot het openen van nieuwe topics of het plaatsen van reacties etc. Wacht niet en registreer je nu snel op MotorNederland.nl!
Ga Terug   Het Leukste Motor Forum van Nederland > Algemeen > Techniek

Techniek Stel je technische vragen over dingen als banden, uitlaat mods, veranderingen..

Antwoord

Onderwerp Opties
Oud 10-07-2010, 10:23   #1
blauweboom

Onlangs kleppen gesteld van mijn motor. Tussendoor ook nog de remblokjes voor vervangen. Hierbij sprong heel stom, 1 veertje weg. In de rommelige garage niks kunnen vinden, dus maar een nieuwe gekocht. Goed op de cilinderkop gekeken en daar was ie ook niet. Spul weer inelkaar en rijden. Voor zo'n 30 km een zalig ritje.
Totdat de motor een vreemd geluid ging maken.
Bij thuiskomst cilinderdeksel er weer af en klepspeling nogmaals gecheckt. Was prima.
Alleen vond ik een klein deeltje van het remveertje.
Vraag me niet hoe het gebeurd is is maar die is er dus in gevlogen en via de distributieketting naar beneden gevallen. Anders had ik hem wel gezien.
Vervolgens heeft het 30 km geduurd voordat die ergens klem kwam te zitten, en een klein deel van het veertje via de distributieketting weer omhoog is gekomen.
Stom van mij en dikke pech dus.
Ik vreesde voor het ergste maar het lijkt mee te vallen. Het veertje kan natuurlijk niet via de klepgeleiders in de cilinders komen en vanuit het carter kan het ook niet direct kwaad.
Inmiddels heb ik de compressie gemeten en die is erg goed.
Varierend tussen 12.8 en 13.5.
Alle uitlaten worden warm bij draaiende motor en alle bougies zijn ook warm als je die eruit draait. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen.
Heb haast het idee dat de kleptiming veranderd is maar dit lijkt mij onmogelijk.
Dan zou de ketting over de tandwielen geslipt zijn doordat het veertje klem zat.
Het is een niet mooi lopend geluid. Lastig uit te leggen. Wel regelmatig, maar erg rauw.
Heb ook het idee dat er meer trillingen zijn en vermogenverlies naar mijn idee.
Wie heeft een idee?
Wie durft te zeggen hoeveel schade het resterende veertje kan veroorzaken. Moet nog even vissen met een magneetje.

Ik hoor het graag.
  Met citaat antwoorden
Oud 10-07-2010, 10:29   #2
MDevil
Fotoholic

MDevil's Avatar
    MN Donateur!
Solex
Wij stellen het hier erg op prijs als mensen zich eerst voorstellen voordat ze gaan posten, dus deze gaat (tijdelijk) op slot,

Kan het dat ik u ban ?

MDevil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-07-2010, 11:31   #3
Lobbie
Superwatje

Lobbie's Avatar

Solex vt1100
Bedankt voor het voorstellen
Oud 10-07-2010, 20:36   #4
Jack
Ervaren motorrijder

Citaat:
Orgineel gepost door blauweboom
Onlangs kleppen gesteld van mijn motor. Tussendoor ook nog de remblokjes voor vervangen. Hierbij sprong heel stom, 1 veertje weg. In de rommelige garage niks kunnen vinden, dus maar een nieuwe gekocht. Goed op de cilinderkop gekeken en daar was ie ook niet. Spul weer inelkaar en rijden. Voor zo'n 30 km een zalig ritje.
Totdat de motor een vreemd geluid ging maken.
Bij thuiskomst cilinderdeksel er weer af en klepspeling nogmaals gecheckt. Was prima.
Alleen vond ik een klein deeltje van het remveertje.
Vraag me niet hoe het gebeurd is is maar die is er dus in gevlogen en via de distributieketting naar beneden gevallen. Anders had ik hem wel gezien.
Vervolgens heeft het 30 km geduurd voordat die ergens klem kwam te zitten, en een klein deel van het veertje via de distributieketting weer omhoog is gekomen.
Stom van mij en dikke pech dus.
Ik vreesde voor het ergste maar het lijkt mee te vallen. Het veertje kan natuurlijk niet via de klepgeleiders in de cilinders komen en vanuit het carter kan het ook niet direct kwaad.
Inmiddels heb ik de compressie gemeten en die is erg goed.
Varierend tussen 12.8 en 13.5.
Alle uitlaten worden warm bij draaiende motor en alle bougies zijn ook warm als je die eruit draait. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen.
Heb haast het idee dat de kleptiming veranderd is maar dit lijkt mij onmogelijk.
Dan zou de ketting over de tandwielen geslipt zijn doordat het veertje klem zat.
Het is een niet mooi lopend geluid. Lastig uit te leggen. Wel regelmatig, maar erg rauw.
Heb ook het idee dat er meer trillingen zijn en vermogenverlies naar mijn idee.
Wie heeft een idee?
Wie durft te zeggen hoeveel schade het resterende veertje kan veroorzaken. Moet nog even vissen met een magneetje.

Ik hoor het graag.
Dit soort verhalen is slechts 1 voorbeeld waarom ik er zelfs nog niet over denk zelf te gaan sleutelen.
Als de monteur van de dealer dit doet, loopt het allemaal heel anders.

Groetjes,
Jack
Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-07-2010, 13:08   #5
blauweboom

Zinvolle informatie!
Wat zal ik zeggen, die kan ook pech hebben.
Als je weet hoeveel er in garage's wordt geprutst, daar wordt je ook niet blij van.
  Met citaat antwoorden
Oud 11-07-2010, 14:36   #6
MDevil
Fotoholic

MDevil's Avatar
    MN Donateur!
Solex
Beetje goede dealer geeft iig garantie op de reparatie, dus zelf knutselen is leuk als je weet waar je mee bezig bent. Vaak kost dat uiteindelijk meer dan dat je bespaart

Kan het dat ik u ban ?

Oud 11-07-2010, 15:32   #7
blauweboom

Bij de dealer was in even veel kwijt geweest als de motor mij gekost heeft.
Maakt verder ook niet uit. Ben op zoek naar zinvolle informatie!
Compressie is goed, waar kan het verder aan liggen? Zijn ook geen lagers, dat klinkt heel anders.
  Met citaat antwoorden
Oud 11-07-2010, 16:27   #8
MDevil
Fotoholic

MDevil's Avatar
    MN Donateur!
Solex
Citaat:
Orgineel gepost door blauweboom
Ben op zoek naar zinvolle informatie!

Had ik al eerder gepost

Zoek via Google naar Suzuki Owners Club Nederland en meld je daar aan . Daar zitten wel een paar techneuten die jouw vragen kunnen beantwoorden. Dit is wat mij betreft ook gelijk de laatste keer dat ik het zeg

Kan het dat ik u ban ?

Oud 11-07-2010, 17:04   #9
Anneke

Anneke's Avatar

Yamaha YZF R6 Limited Edition nr 1373, Geel/Zwart
Als ik nou een techneut was dan had ik vast antwoord kunnen geven, maar helaas....ik ben het niet

Anneke is offline   Met citaat antwoorden
Gesponsorde Links
Antwoord

Onderwerp Opties

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is op
Smilies zijn op
[IMG] code is op
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 08:25.

Motor Nederland

MN Motor Forum
Foto Galleries
Motor Winkels
Motor Verhuur
Motor Links

vBulletin Version 3.5.4. Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2004-2009 Motor Nederland. Alle Rechten Voorbehouden.